Прочетен: 901 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 26.04.2011 22:01
Kак да определим правилно цената си? Получаваме ли реалното (заслужено) заплащане на работното място? Искаме ли повече? Заслужаваме ли повече?
Днес се заговорих с един колега, който се оплакваше от работното място и по-точно, от това, че му се плаща по-малко отколкото заслужава. Попитах го защо не си намери по-добре платена работа. Той каза, че си е търсил, но не успял. Предполагам, че се е отказал.
Доста от нас често се чувстват ощетени и пренебрегнати на работното място, поради липсата на пропорционалност между заплащане и свършена работа т.е. това, че работим повече отколкото се изисква от нас (пожелание или не), не винаги означава по-добро месечно възнаграждение. Ако това ще подейства успокоително- това е валидно за целия свят. Има едно умение обаче, което може да ни спечели доста дивиденти и да ни помогне да се чувстваме добре и да се развиваме пълноценно на работното място. Това често е и разграничителната линия между добре платените служители и останалите, както и между финансово успелите хора и средностатистическия човек.
Умението да водим преговори и да се адаптираме спрямо средата (грубо казано-„котираме”)
Умението да водим преговори и да се адаптираме със сигурност е едно от основните качества, необходими за привличането на по-високо заплащане за нашите знания и умения.Това умение абсолютно и задължително включва един много важен фактор- да си знаем и отстояваме цената (да не се подценяваме). От друга страна, липсата на това умение може да подбие цената ни и ние реално да получаваме по-малко за нашите знания и умения. Ето няколко трика относно това, как можем да успешно да водим преговори, за да изстреляме самите себе си напред в кариерата:
1. Увеличете човешкия си капитал
“Човешкият капитал е стойността на доходоносния потенциал, въплътен в индивидите, включващ както вродените им способности и талант, така и образованието и придобитата квалификация.” (източник: www.trudipravo.bg)
С две думи, за да увеличим човешкия си капитал е необходимо да инвестираме в себе си под формата на курсове/занятия за увеличаване на знания, умения и квалификация. Тази инвестиция се възвръща изключително бързо под формата на бъдеща, по-висока заплата, понеже в 21 век нещото, което се заплаща все по-високо са знанията и уменията, подплътени с доказателството за тях (дипломи, сертификати и пр.)
Ако не желаете да посещавате курсове, започнете да учите сами. Интернет е пълен с самоучители (по езици, курсове/книги за личностно израстване, за компютърни програми и пр). Не разчитайте някой да ви гони за домашна и да ви пише двойки;) Започнете сами- защото го искате и заслужавате.
2. Разнообразете изворите си на доходи
Не разчитайте единствено на редовната си работа. Намерете начини да печелите странични доходи – активни или пасивни. По този начин ще бъдете сигурни, че, ако по стечение на обстоятелствата загубите редовната си работа- няма да изпаднете в отчаяние, ще има на какво да разчитате.
Само интернет е пълен с начини за изкарване на повече пари – направете си безплатен сайт, ако имате идея за собствен бизнес; ако знаете допълнителен чужд език- давайте уроци или правете преводи от вкъщи; създайте си блог или среда и пишете за това, което ви харесва да вършите, за хобито ви, запознайте се с хора, които споделят вашите виждания, хобита, страсти. За два месеца ще се почувствате коренно различно и в един момент ще усетите как реално получавате доходи от удоволствията си. Два месеца не са много време- пробвайте.
3. Избягвайте отчаянието
Т.е. избягвайте ситуациите, в които нямате избор.
Представете си, че по стечение на обстоятелствата оставате без редовни доходи за 3 месеца. В края на тези 3 месеца, голяма част от нас биха се съгласили на каквото и да е заплащане- само и само да имаме някакъв доход.
За да не се стига дотук, освен идеите по-горе, ако можете отделяйте (дори и минималната сума) всеки месец като спестявания. Така „кътайки” малко по малко, в бъдеще ще можем да си дадем времето за отстояване на правата и цената, което от своя страна няма да доведе до пропуснати ползи в бъдеще.
Приемете знанията си като качествен продукт, а вие сте маркетинговата агенция, която се е заела с рекламата и успешната му продажба:)
Хубав ден!